BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, November 3, 2010

(Sekadar gambar hiasan)
Suatu hari, datang seorang lelaki beserta seorang anaknya menemui Sayidina Umar al-Khattab. Wajah anak itu mirip sekali dengan wajah bapanya hinggakan Umar hairan melihatnya. Lalu Umar berkata: " Saya tidak pernah melihat seekor burung gagak pun serupa dengan induknya. Apa yang saya lihat sekarang adalah wajah anak dan wajah bapa mirip sekali!".
Lelaki itu berkata " Ya amirul mukminin, sesungguhnya anakku ini pernah mengalami kejadian menakjubkan. Anakku pernah terbenam dalam tanah selama sembilan bulan. Dengan kuasa ALLAH, dia hidup kembali!" Umar terkejut mendengar berita pelik itu lalu bertanya: " Apa sebenarnya telah berlaku?" Lelaki itu menjawap: "Ketika anakku ini berada dalam kandungan ibunya, aku berhasrat pergi belayar. Sebelum berangkat, aku berwuduk dan solat dua rakaat. Setelah itu aku berdoa : "Ya Tuhanku, aku serahkan anakku yang berada dalam perut ibunya ini kepada Engkau dan serahkanlah kepadaku dengan selamat apabila aku kembali kelak."
" Kemudian aku belayar selama sembilan bulan. Ketika pulang dari belayar, aku mendapat khabar bahawa isteriku telah meninggal dunia. Sambil berlinangan airmata dan pilu, aku pergi ke kuburnya. Sampai di sana aku terdengar suatu suara dari dalam kubur isteriku. Suara itu amat jelas sehingga aku mengambil keputusan menggalinya. Semasa kubur itu digali aku melihat mayat isteriku telah busuk dan hancur kecuali susunya masih tetap elok dan di saat itu anakku sedang menyusu. Akhirnya aku selamatkan anakku sambil bersyukur: " Ya Tuhanku, Engkau telah memberi kurniaan kepadaku dengan mengembalikan anakku ini. Maka, jika Engkau kembalikan pula isteriku, alangkah besarnya kurniaan-Mu kepadaku.'
" Tiba-tiba aku terdengar suatu suara bergema: ' Engkau dahulu telah menyerahkan anakmu kepada ALLAH, maka sekarang ia dikembalikan semula kepadamu.' " Seandainya, dulu engkau juga menyerahkan isterimu, sudah tentu sekarang akan dikembalikan pula seperti ALLAH mengembalikan anakmu dengan selamat!"

0 comments: