BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, August 16, 2010

KaTaK AnEH....

Katak Mantel Merah
Katak ini memiliki mantel atau sarung merah/jingga di permukaan dorsal atau bahagian belakang badannya. Katak kecil ini, mencapai ukuran 2.5 cm panjangnya. Ukuran ini adalah kecil dan katak ini merupakan katak darat asli Madagascar.


Katak Darwin
Katak Darwin Chile cukup teratur muncul hingga sekitar tahun 1978 namun kini tidak kelihatan lagi. Ada kemungkinan spesies ini sudah pun pupus. Spesies ini yang dapat hidup di daun sampah di lantai hutan memiliki metode atau cara yang bukan kebiasaan dalam penjagaan anak-anaknya. Spesies jantan akan mengambil telur dari sarang ke kantung suaranya, tempat mereka menetas setelah sekitar lapan hari. Ketika mula merasakan yang baru menetas itu menggeliat-geliut, katak jantan akan membawa merka ke sungai untuk melepaskan anak katak. Di sini mereka akan menyelesaikan metamorfosis mereka.

Katak Beracun
Katak beracun dengan warna seperti biru cerah adalah nama umum dari sekelompok katak dalam keluarga Dendrobatidae dan merupakan katak asli Amareka Tengah dan Selatan. Tidak seperti kebanyakkan katak, ia adalah spesies yang aktif di siang hari dan sering menunjukkan tubuh berwarna cerah. Walaupun semua Dendrobatidae setidaknya agak beracun di alam liar, peringkat ketoksidaannya bervariasi dari satu spesies ke spesies berikutnya dan dari satu populasi yang lain. Banyak spesies yang berkeadaan genting dan terancam pupus. Amfibia ini sering digelar 'katak panah' oleh peribumi Amareka akibat penggunaan rembesan beracun mereka untuk meracuni hujung panahnya.


Katak Bantal
Katak Bantal boleh membesar sehingga enam inci panjang dan ia mendiami Uruguay, brazil dan argentina Utara. Walaupun mungkin kelihatan seperti bantalan tidak bergerak namun katak ini pantas ketika menyerang mengkarung, tikus kecil, burung ataupun katak yang lain.



Katak Atelopus
Dikenali dengan pelbagai nama antaranya katak badut atau Costa Rica Variable harlequin Toad. katak ini adalah spesies katak neo-tropic yang dahulu hidupnya cukup luas tersebar di seluruh Costa Rica dan Panama. Spesies ini terancam dalam keadaan genting dan hanya tinggal sedikit terutama saki-bakinya di Panama.

0 comments: