BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, August 24, 2010

Tempat Pelancongan Paling Misteri Di Dunia

Bermuda
Di Atlantik barat laut, terletak Segitiga Bermuda. Dalam segitiga ini terdapat 7 pulau besar dan 150 pulau kecil yang sebenarnya adalah gugusan karang. Segitiga ini juga disebut sebagai Segitiga Syaitan - semua alat berteknologi tinggi dan semua alat navigasi tidak berfungsi secara normal di tempat tersebut. Bahkan seringkali komunikasi dengan dunia luar segitiga ini menjadi masalah. Tidak ada yang tahu mengapa dan bagaimana untuk mencegah perkara ini.
Pulau Paskah
Pulau ini berada di antara Tahiti dan Chile, dan meraih populatiri antarabangsa kerana patung raksasa luar biasa yang berbentuk wajah manusia. Tiap patung tingginya adalah 14 kaki (sekitar 4 meter), berat sekitar 14, diperbuat dari batu vulkanisme dan merupakan hasil karya dari masyarakat Rapa Nui. Sehingga kini belum diketahui bagaimanakah patung ini dibuat dengan teknologi primitif yang dimiliki masyarakat tersebut. Ada berbagai teori mengenai asal patung ini dan pengertiannya termasuk salah satunya adalah teori fantastik yang mengatakan bahawa patung ini dibuat oleh UFO. Tapi sehingga kini kebenaran dari semua teori yang ada belum terungkap.
Mesir
Salah satu tempat paling misteri dan ajaib di planet. Berada di Afrika Utara, negara ini memiliki lebih dari 80 piramid yang tersebar di sepanjang Sungai Nil. Masing-masing tingginya mendekati 100 meter dan diperbuat dari batu raksasa dengan berat masing-masing mencapai 100 tan. Sehingga kini legenda mengenai piramid masih mengundang pelbagai gosip baru, mitos dan kepercayaan baru juga muncul. Dari kesemua piramid, yang tertinggi adalah Piramid Cheops. Semua piramid dibina hanya dengan menimbunkan satu batu di tas batu lainnya. Tidak ditemui gam, paku, atau perekat apapun digunakan dalam pembuatan piramid. Semua batu entah bagaimana saling kena, sehingga sangat sukar ditemui adanya retakan atau celah. Permasalahan pembangunan yang digunakan juga belum terjawap sehingga saat ini.

Antartika
Antartika adalah tempat yang sangat tidak mesra untuk dihuni. Begitu banyak perubahan dan fenomena yang sehingga kini menjadi rahsia besar buat sebahagian besar dari kita. Antartika juga memiliki banyak misteri, dari 14 juta kilometer benua tertutup salji dan ais dengan ketebalan antara 2000 sampai 4800 meter. Ada juga pulau yang kering tanpa salji.

Geyser
Geyser adalah aliran air panas yang menyembur ke permukaan tanah. Geyser selalu tampak menarik dan misteri. Salah satu tempat di Reykjavik, ibu negeri Iceland, terkenal dengan geysernya yang mencapai diameter 20 meter dan ketika hujan, boleh menemui pemandangan yang mengerikan. Aliran air yang menyembur luar biasa sehingga mencapai ketinggian 70 meter. Di persekitaran geyser di sungai Yangbo, Tibet, China, geyser yang ada dapat meyembur dengan bunyi yang mengejutkan setiap beberapa minit sekali. Diameter semburan air panas ini mencapai 2 meter dan ketinggian semburannya dapat mencapai 20 meter.

0 comments: