BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 1, 2010

Keracunan???

Salam buat semua pengunjung setia. Dah beberapa hari aku tidak dapat menulis dan menjeguk blog sendiri lantaran demam secara tiba-tiba.Petang jumaat lalu, lebih kurang jam 2 ptg, aku merasa badan mulai lemah dan sakit. Tc kututup seawal jam 3.30 ptg. Sampai di rumah aku berehat dan tak lama selepas itu, badanku mulai panas. Waktu berbuka aku makan ubat demam. Aku jadi pelik apabila kudapati demamku sekejab sembuh sekejab datang balik. Perutku pula jadi sakit dan aku kerap ke bilik air. Ini tak boleh jadi, aku sakit apa sebenarnya? Aku berjumpa doktor dan doktor mengesahkan aku terkena keracunan makanan. Macam mana aku boleh kena sedangkan lauk pauk yang dibeli di pasar ramadhan turut di nikmati olehku sekeluarga? Mungkin ada antara lauk yg ku makan itu telah tercemar. Aku bersyukur kerana ahli keluarga yang lain tidak terkena keracunan makanan. Secara kebetulan, aku terjumpa risalah mengenai keracunan makanan. Aku ingin berkongsi maklumat ini kepada semua...............
PANDUAN ELAKKAN KERACUNAN MAKANAN
Kecemaran makanan boleh berlaku bila ;
  • Menggunakan bahan mentah yang tercemar dengan kuman
  • Menyediakan dan menghidang makanan dengan cara yang tidak bersih
  • Menggunakan peralatan yang kotor
  • Menyimpan makanan dengan cara yang tidak sempurna

Tanda-tanda dan gejala keracunan makanan ;

  • Loya dan muntah
  • Memulas dan sakit perut
  • Sakit di bahagian abdomen ( perut )
  • Mula sakit : 2 - 72 jam selepas makan atau minum
  • Tempoh sakit : Beberapa jam hingga beberapa hari

Kenali makanan rosak / basi ;

  • Rupa berlendir, warna berlainan dari biasa, tarikh luput dan bentuk (makanan dlm tin )
  • Berbau kurang menyenangkan
  • Mempunyai rasa yang pelik

Pilih makanan ;

  • Yang masih panas dan segar
  • Yang tidak terdedah ( tidak di hinggapi lalat atau serangga )
  • Tidak berbau masam dan tidak busuk
  • Tidak berubah warna
  • Tidak berlendir
  • Tidak merasa masam
  • Makanan yang dibungkus dengan bahan yang bersih
  • Makanan yang diambil dengan peralatan yang bersih.

0 comments: