BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 22, 2010

TeMpat-TemPat MenaRik Yg Perlu DiLaWati...

SOCOTRA
Tempat yang digelar Socotra ini pula dianggap sebagai tempat yang paling pelik rupa bentuknya di mukabumi. Ianya adalah suatu kawasan yang terpencil dan oleh kerana itu, tumbuh-tumbuhan yang boleh kita temui di sini adalah sangat berbeza dengan yang kita temui ditempat lain. Antara pokok yang ada di sini ialah seperti pokok darah naga yang menghasilkan sap yang berwarna merah. Oleh kerana rupanya yang pelik, maka labah-labah dan burung juga tinggal di situ.


KAWAH METEOR
Kawah meteor yang spesifik ini terletaknya ialah di Amareka Syarikat dan telah terbentuk sejak 50,000 tahun yang lampau. Pada masa meteor belum menghentam kawasan tersebut, ianya adalah sebuah kawasan yang mempunyai kawasan hijau yang luas yang turut dihuni oleh unta-unta dan juga mammoth. Namun sememangnya tiada manusia yang ada pada ketika itu dan menjadikan kawsan ini lebih unik dan cantik.

'PINTU NERAKA
Kawasan yang digelar 'Pintu Neraka' ini terletaknya ialah di Turkmenistan dan sebenarnya ialah sebuah kawah yang telah terbakar sejak 35 tahun yang lampau dan tidak pernah terpadam apinya sehingga kini. Ia adalah selebar 70 meter dan telah ditemui pada tahun 1971. Semasa ia mula-mula ditemui, para saintis tidak membuat kiraan gas-gas yang terkandung di dalamnya secara tepat menyebabkan ia berterusan terus menjadi api. Walaupun tidak dapat melihatnya secara dekat, tapi kawasan ini boleh dilihat dari jarak yang lebih jauh.


KOLAM DON JUAN
Letaknya lokasi ini ialah di Antartika. Istimewanya kolam ini pula ialah ianya dikatakan sebagai kolam yang paling masin di dunia. Namun saiznya tidaklah besar malahan ianya juga tidak terlalu dalam. Menurut kajian yang dijalankan, air yang boleh kita temui di kolam ini adalah 18 kali lebih masin daripada air laut yang biasa.
BUKIT PASIR PYLA
Bukit Pasir Pyla yang juga dikenali sebagai The Great Dune Of Pyla ialah sebuah bukit pasir yang besar. Ketinggiannya dianggarkan lebih kurang 100 meter manakala lebarnya 500 meter dan panjangnya pula sekitar 3 kilometer. Ianya juga adalah curam dan telah bertukar menjadi satu kawasan hutan sejak masa berlalu. Bukit ini sangat terkenal bagi mereka yang sukakan aktiviti sukan terutama paragliding.

0 comments: