BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, January 26, 2011

HaiWan TerPIntaR?

MONYET RHESUS
Terkadang kita menganggap semua jenis monyet itu sama-sama pintar, perkara itu disebabkan kerana mereka mudah untuk dilatih. Tetapi para ilmuwan brpendapat lain. Monyet Rhesus adalah monyet yang dianggap paling cerdasdi dunia. Habitat monyet ini banyak terdapat di dataran Asia terutama di Afghanistan, China dan India. Monyet Rhesus banyak digunakan oleh para ilmuwan untuk membantu berbagai kajan. Di antaranya adalah misi pengiriman monyet
ke luar angkasa. Monyet dan primata lainnya harus dibezakan kerana mereka semua berbeza. Selain memiliki tingkat kecerdasan yang tinggi, monyet Rhesus ini juga memiliki kecenderungan psikologi yang mirip dengan manusia bahkan mereka boleh membunuh diri jika putus asa.

PORTIA LABIATA (LABAH-LABAH PELOMBAT)
Labah-labah ini banyak mendiami daerah kritis di dataran Afrika, Asia dan Australia. Ia telah mendapatkan predikat dari para ilmuwan sebaai serangga paling cerdas di dunia. Dari berbagai macam kajian di makmal dan pengamatan secara langsung di habitatnya, labah-labah ini menunjukkan perkarayang sangat mengagumkan.Para ilmuwan telah mencuba bermacam-macam kes sederhana kepada labah-labah ini untuk mengetahui sehingga sejauh mana ia dapat memecahkan masalahnya. Terbukti labah-labah ini dapat menghafal ritme yang diberikan para ilmuwan, bahkan ia dapat mengingati secara sejektif sasaran apapun yang diberikan.

GURITA
Semua jenis cumi atau makhluk bertentakel diketahui memiliki kemampuan dalam memecahkan masalah tetapi untuk gurita adalah luar biasa. Makhluk kedalaman laut ini memiliki otak yang cukup besar dengan sensor saraf yang memungkinkan bagi mereka untuk berfikir secara cepat. Dari berbagai percubaan yang diberikan ilmuwan, misalnya menaruh kepiting di dalam toples, gurita dapat membuka dan menangkapnya. Terkadang bahkan mereka dapat ditemui di dalam lambung kapal sedang menangkap kepiting. Gurita terbesar yang pernah ditemui adalah seberat 273 kilogram dan dengan rentang tubuh mencapai 30 meter.

BURUNG GAGAK
Jika tikus banyak digambarkan sebagai makhluk yang pintar di filem, sebaliknya bagi gagak. Hollywood sering menggambarkan gagak sebagai makhluk bodoh yang bahkan tidak mengetahui bahawa orang-orangan sawah hanyalah boneka. Tapi Hollywood salah sepenuhnya. Justeru gagak adalah salah satu unggas paling cerdas yang pernah diciptakan. Gagak hidup berkelompok dan bersifat sangat sosial terhadap sesamanya. Mereka bahkan menunjukkan perkara-perkara yang luar biasa pada aktiviti mereka sehari-hari. Dari pengamatan langsung di habitat gagak di daerah Palestin menunjukkan bahawa gagak mengaplikasikan berbagai alat buatan mereka sendiri sebagai alat bantu kehidupan mereka. Mereka membuat pisau dari rerumput keras untuk memetik buah, menggunakan remah-remah roti untuk memancing ikan keluar atau menunggu kereta-kereta yang melintasi untuk kemudiannya mencuri makanan yang diletakkan di atapnya. Dalam kisah Habil dan Qabil (anak-anak Nabi Adam), ALLAH memerintahkan Qabil untuk memakamkan saudaranya seperti gagak memakamkan sesamanya.

LUMBA-LUMBA HIDUNG BOTOL
Keluarga mamalia laut memang terkenal memiliki kecerdasan yang luar biasa. Mereka mudah dijinakkan dan dilatih oleh manusia. Di antara banyak mamalia laut yang cergas tersebut, lumba-lumba hidung botol adalah yang paling cergas. Otak lumba-lumba jenis ini lebih besar daripada otak lumba-lumba lainnya. Selain itu, mereka memiliki koteks serebral 40% lebih besar daripada manusia. Korteks serebral adalah wilayah otak yang berfungsi untuk komunikasi sosial, informasi pengolahan abstrak, pemecahan masalah dan kecerdasan dalam menerima perkara-perkara yang baru. Lumba-lumba menggunakan sonar bunyi yang digelar echolocation untuk mengesan mangsa. Peringatan bahaya serta mencari koloninya. Kemampuan inilah yang digunakan oleh Angkatan Laut Amerika (US NAVY) dalam berbagai misi kajian mahupun pembersihan ranjau laut.

0 comments: