BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, January 12, 2011

WaniTa BerPENGARUh....

Ini dia di antara wanita-wanita yang berpengaruh........

MAHARANI WU ZETIAN
Dikatakan seorang maharani yang sangat tegas dan beliaulah orang yang bertanggungjawap membuat segala keputusan dan tindakan semasa suaminya sedang berada di ambang maut. Dia kemudiannya menjadi Maharaja China setelah kematian suaminya dan dengan pemerintahannya itu maka tamatlah riwayat Dinasti Tang manakala bermulanya pula dinasti baru di negara China iaitu Dinasti Zhou. Walaupun agak kejam dalam banyak hal dan kepentingan, namun kerana ketegasannya itulah dia berjaya mengembangkan Buddhism sebagai sebuah agama di negara tersebut.
ELEANOR OF AQUITAINE
Eleanor ialah sebahagian daripada keluarga yang kaya di Eropah beribu-ribu tahun dahulu. Dia mewarisi harta keluarga yang sangat banyak dan turut diberikan gelaran apabila ayahnya meninggal dunia. Dan pada saat itulah dia menjadi seorang pemerintah autonomus. Dia memainkan peranan penting dalam pembangunan di Aquitaine dan telah menukarkan Aquitaine menjadi sebuah pusat budaya yang besar. Kemudiannya Eleanor ditabal menjadi Permaisuri pada tahun 1137 Masehi.
HATSHEPSUT
Selama sejarah negara Mesir terus dikenang, maka nama wanita yang bernama Hatshepsut ini akan terus dikenang sebagai salah seorang wanita yang paling berpengaruh di bumi Mesir tersebut. Mengikut rekod-rekod yang dicatatkan, dia ialah wanita yang paling disayangi. Selain sangat bertolenrasi pada masa dia memerintah negara tersebut secara bersendirian sehinggalah ke saat kematiannya.
MAHARANI THEODORA
Sebelum dilantik menjadi Maharani Theodora ialah seorang aktres sebelum dia berkahwin dengan Maharaja Justinian 1 dan melayakkannya memegang gelaran Maharani Theodora. Dia bersama-sama Maharaja sentiasa mengambil berat tentang fungsi-fungsi sebuah empayar jajahan mereka tetapi kebanyakkan keputusan dalam kerajaan tersebut akan dilakukan dengan mendapatkan persetujuan MAharani terlebih dahulu. Malahan Maharani juga sentiasa menyokong dan membantu negara mereka untuk memenangi banyak pertarungan di medan peperangan. Bukan itu sahaja pemgaruh Theodora, Beliau juga dikatakan telah banyak membangkitkan isu-isu kesedaran tentang kepentingan dan hak-hak seorang wanita.

0 comments: