BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, July 29, 2010

BiJak membeli KereTa



Pengguna yang ingin membeli kenderaan baru atau terpakai di pasaran perlu mempunyai sedikit pengetahuan dalam membuat penilaian sesebuah kenderaan yang ingin dibeli.Sejak awal lagi pembeli perlu jelas dan menetapkan tujuan membeli kereta. Jangan terpengaruh dengan taktik penjual kereta yang mempengaruhi anda untuk membeli kereta lain. Biasanya ada tiga sebab mengapa seseorang ingin membeli kereta iaitu :-
  • Memenuhi keperluan dasar sebagai alat pengangkuta seharian.
  • Untuk menunjukkan status atau diri dalam persekitaran masyarakat.
  • Untuk mendapatkan kepuasan diri sendiri atau memuaskan hobi.

Selepas mengkategorikan diri anda dalam kelompok berkenaan anda boleh menyemak langkah berikutnya:-

  1. Pilihlah kereta yang popular untuk menjamin harga jual kembali yang menguntungkan, selain itu kemudahan alat ganti dan kemudahan servis lengkap.
  2. Pilih warna aksesori yang banyak diminati.Jangan terlalu memilih warna kerana ia boleh merugikan kelak.
  3. Sedari batas kemampuan anda. Jangan terlalu gelojoh membeli kereta yang lebih mewah. selain anggaran, biaya penyelenggaraan dan operasi seharian yang lebih mahal.
  4. Harga kenderaan di Malaysia berdasarka pasaran semasa, untuk itu kunjungi lebih dari satu penjual. Biasanya ada perbezaan layanan penjual kenderaan seperti bunga pinjaman lebih rendah dan jaminan servis kenderaan.
  5. Jika ingin bertukar beli, jangan sebut harga dahulu sebelum tahu harga kereta baru. kerana biasanya harga kereta baru lebih mahal, jika kena dengan harga jual semula ia boleh mengurangkan sedikit kos anda.

0 comments: