BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 23, 2010

InFo MinDa

  1. Sukan paling tua di dunia ialah gusti. Ia wujud sejak 4,000 tahun lalu di China, India dan Mesir.
  2. Manusia makan kacang sejak sejarah bermula kerana ia makanan yang sihat, berzat dan enak. Kacang juga mengandungi serat yang tinggi.
  3. Tikus adalah haiwan pemusnah. Haiwan itu memusnahkan satu pertiga daripada bekalan makanan dunia setiap tahun.
  4. Purata setiap manusia membuat 1,140 panggilan telefon setahun.
  5. Telur sering dikaitkan dengan makanan yang sempurna. Ia mengandungi lapan asid amino yang penting bagi pembentukkan protein diperlukan untuk pembesaran tubuh.
  6. Perkataan 'checkmate' berasal daripada bahasa Parsi 'Shah Mat' yang bermaksud 'raja dah mati'.
  7. Fabiana Luigini Caruana adalah pemain catur termuda paling bijak di dunia. Dia memegang gelaran Grand Master pada usia 14 tahun dan hingga kini tiada siapa lagi mampu memadamkan rekod itu.
  8. Padang pasir Atacama di Chile adalah salah satu tempat paling kering di dunia. Di sesetengah bahagian kawasan ini tidak pernah ada hujan.
  9. Gajah tidak pernah lupa mungkin sekadar kata-kata, tetapi hakikatnya haiwan berkenaan mempunyai daya ingatan yang tinggi berbanding haiwan lain.
  10. Walaupun sering dilabel pemangsa, ikan piranha biasanya hanya makan ikan lain dan jarang menyerang manusia.
  11. Badak betina adalah haiwan paling penyayang dalam dunia binatang. Ia akan memelihara anaknya sehingga berusia tiga tahun, malah selepas itu ibu dan anak masih kelihatan bersama.
  12. Di Itali terdapat sebatang sungai yang panjangnya cuma 84 meter saja. Sungai itu terbentuk daripada aliran air jeram gunung dan berakhir di Tasik Garda.
  13. Seorang bayi yang baru lahir memiliki 350 tulang lembut. Angka ini sebenarnya 150 lebih banyak berbanding tulang manusia dewasa. Jika dicantumkan kesemua tulang yang terdapat dalam tubuh seorang manusia sebenarnya ia lebih keras daripada keluli.
  14. Laut Sargasso adalah sebahagian daripada Lautan Atlantik dan mempunyai banyak kawasan ombak yang berpusar. Keluasannya mencecah dua kilometer persegi serta dipenuhi dengan rumpai laut. Keadaannya yang mengerikan itu menyebabkan tiada kapal berani merentasi Laut Sargasso.
  15. Panjang sayap burung Albatross boleh mencapai 3.5 meter, menjadikannya burung yang mempunyai sayap paling panjang di dunia.
  16. Binatang paling berbisa di dunia bukan ular tetapi haiwan amfibia iaitu katak panah beracun. Katak ini kecil saja, berwarna merah berbelang hijau dan hidup di Amerika Selatan. Racun pada kulit katak ini sangat berbisa, cukup untuk membunuh beratus-ratus orang. Ia diberi nama demikian kerana masyarakat peribumi kawasan itu suatu ketika dahulu meletakkan racunnya pada mata anak panah mereka.
  17. Laut paling dalam terletak di Mariana Trench, berdekatan Filipina iaitu 11,033 meter.
  18. Saintis pernah mengkaji usia tahi bintang yang jatuh ke bumi. Mereka terkejut apabila mendapati ada di antaranya berusia 4,600 juta tahun.
  19. Cuba teka, berapakah jumlah spesies burung yang terdapat di seluruh dunia? 1,000? 2,000? 5,000? salah...jawapannya 8,600!
  20. Pada 1,800 sebelum masihi - iaitu 500 tahun selepas bermulanya aktiviti pertanian di Sungai Tigris - dianggarkan cuma ada lapan juta manusia saja di muka bumi ini. Jumlah itu adalah sama dengan jumlah penduduk bandar raya New York sekarang.

0 comments: